Po několika letech se na pražském letišti Václava Havla opět objevují stroje íránské letecké společnosti Iran Air. Jedná se o typy Airbus A300-605R a Airbus A310-304.
Je tomu tak ze stejných důvodů, jako v roce 2011, resp. 2010, tedy že v západních zemích jim není umožněno dotankovat palivo na zpáteční cestu do Íránu. Dodávat palivo íránským letadlům na nátlak USA odmítla řada petrochemických společností, mezi nimi například Royal Dutch Shell, BP a Q8. Dle médií stejný krok měla učinit proti evropským aerolinkám také íránská strana v době eskalace sankcí na některých evropských letištích.
První letadlo Iran Air přistálo na LKPR za účelem doplnění paliva 31. 12. 2010, po dobu následujících dvou měsíců se v Praze „stavilo“ dotankovat několik desítek letů této společnosti. Od března 2011 jim palivo nebylo umožněno dotankovat Lukoilem i v ČR, společnost začala tankovat jinde.
V letošním roce se však letadla Iran Airu i přes loňské zmírnění sankcí začala na LKPR objevovat znovu za účelem dotankování paliva, jedná se o stejné stroje, jen jejich počet ve flotile společnosti oproti období roku 2011 prořídnul.
V dubnu, konkrétně 10, přistál na Ruzyni první Airbus A300-605R, od té doby zde byl prakticky každý den a to na letu buď z Amsterodamu, Paříže či Frankfurtu, objevil se tady i Airbus A310-304, opět na letu ze západní Evropy. Jak dlouho tyto technická mezipřistání na LKPR budou trvat, je otázkou, nicméně pro spottery je to veliké zpestření provozu na LKPR. Ono vidět na běžné lince ještě Airbus A300 není v dnešní době běžnou záležitostí. V ČR se s tímto strojem lze občas potkat v nákladní variantě.
Iran Air má v současné době dle dostupných informací letuschopných Airbusů A300 verze 605R, kterou můžeme vídat na LKPR, celkem 4 kusy (jedná se o stroje vyrobené v letech 1993/1994, tedy nejnovější A300 ve flotile IRA), dále disponuje variantou A300-B2, B4 a C4 v počtu dohromady 10 letounů, z toho jeden je přestavěn na nákladní. Průměrné stáří třístovek je 29,2 let. Airbusy A310 má nyní pouze dva ve věkovém průměru 24,8 let.
A300:
EP-IBS
EP-ICE nákladní verze
EP-IBI
EP-ICF
EP-IBT
EP-IBZ
EP-IBJ
EP-IBG
EP-IBH
EP-IBC již v nových barvách
EP-IBD
EP-IBA
EP-IBB
A310:
EP-IBL
EP-IBK
Poslední tři snímky jsou z roku 2011.
-wap-