McDonnel Douglas MD-11 pod téměř šesti letech opět na LKPR

Add comments

OLYMPUS DIGITAL CAMERADnes, 29. 7. 2015 krátce po deváté hodině ranní, se dotkl koly podvozku hlavní dráhy ruzyňského letiště s označením 06/24 vzácný letoun. Nákladní McDonnel Douglas MD-11 letecké společnosti Global Africa Aviation.

Ta je prakticky nástupkyní již zaniklého afrického dopravce Avient, resp. AV Cargo Airlines. Právě Avient se na LKPR postaral o vzruch v dubnu 2012, kdy v Praze přistál její stroj Douglas DC-10-30 imatrikulace Z-ALT (již neexistuje, v roce 2013 byl vyřazen a sešrotován), což je dnes ještě větší unikát, než MD-11, i když i těch na obloze rapidně ubývá.

Třímotorový letoun MD-11 byl navržen jako nástupce právě typu DC-10. Jeho historie sahá až do 70. let minulého století, kdy se začalo uvažovat o vylepšení DC-10. Samotný vývoj byl zahájen v roce 1986, první vzlet absolvoval 10. ledna 1990 a prvním zákazníkem byl Finnair, který si svojí „emdé jedenáctku“ převzal v prosinci téhož roku. MD-11 však nepřinesl kýžený obchodní úspěch a tak ve výrobě zůstal pouhých 11 let.

V jejím konci firma již pod hlavičkou, resp. vlastnictvím Boeingu, produkovala pouze nákladní verze těchto strojů, poslední vyrobený kus pochází ze září 2000. Jedná se o variantu MD-11F a letoun až do současnosti provozuje německá Lufthansa. Vyprodukováno jich bylo celkem na dvě stovky kusů všech verzí.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Letadlo, které navštívilo Prahu, je vyrobeno v prosinci 1995 pod výrobním číslem 48746 coby N9020Q, o několik měsíců později si ho převzala společnost World Airways pod registrací N278WA. Ta ho následně využívala sama či pronajímala jiným dopravcům jako Philippine Airlines, El Al Israel Airlines, Avianca, AirAsia, Garuda Indonesia, Son Air, aby se v roce 2012 ocitlo u nového majitele Boeing Capital Corporation. Zde prodělal stroj konverzi na model MD-11F (ER) pro přepravu nákladu na dlouhé vzdálenosti.

Poté se jeho provozovatelem stala africká společnost AV Cargo Airlines ze Zimbabwe, která ho zaregistrovala pod imatrikulací Z-BAM po předešlé N278WA. U ní vydržel 15 měsíců až do zániku dopravce. Zatím jeho poslední štací se stala služba u rovněž zimbabwské společnosti Global Africa Aviation jako Z-GAB. Ta má ve své flotile dva letouny tohoto typu, třetí byl vyřazen z provozu.

Z našeho hlavního města bude transportovat do afghánského Kábulu dodávku opancéřovaných terénních vozidel, tedy podobný náklad, jako odtud letěl v útrobách DC-10 Avient v roce 2012.

-wap-

Červenec 29th 2015 Aktuality

Comments are closed.