Spotting na JFK

Add comments

USA-AIR 061

  1. Cesta

V červnu 2016 nastal čas vypravit se opět do USA a zároveň také ulovit pár fotografií letadel, která létají za velkou louží. K letu do New Yorku jsme po delším vybírání zvolili Lufthansu, protože měla poměrně slušně navazující let z Prahy ve vhodném termínu, a k přepravě použila mou oblíbenou A-380. Z Prahy nás vezla A321 stejného dopravce a brzká ranní cesta uběhla jako voda. Ve Frankfurtu pak byl čas obejít kus letiště a ulovit pár snímků A-380 Singapore Airlines, A-350 Qatar a dalších zajímavých strojů. Konečně nastal čas boardingu a my usedáme v zadním oddílu na dolní palubě. Vše běží jako na drátkách a na minutu přesně startujeme z dráhy 07R směrem na Zeppelinheim, pak točíme vlevo a pokračujeme rutinně na Velkou Británii. Asi hodinu po startu dostáváme oběd a jsme mile překvapeni kvalitou a množstvím jídla. Jeho úroveň se rozhodně blíží standardu Emirates. Let pokračuje v poklidu dál, ale na Atlantikem se objevuje oblačnost, která nás provází až do konce cesty. Přistání v JFK si moc neužijeme, protože oblačnost je extrémně nízká, což je bohužel vidět i když si pustíme kamery čelního pohledu. Po dosednutí dojíždíme k terminálu, ale ne až k nástupnímu mostu a musíme poměrně dlouho čekat na odtažení k budově. K mému příjemnému překvapení nastává nějaký problém s otevřením dveří, takže “bohužel“ musíme letadlo opustit horní palubou přes Business a First Class, čehož náležitě zneužívám a se svolením posádky interiér kabiny fotografuji. Odbavení a získání povolení ke vstupu do USA tentokrát trvá asi 90 minut. Po vyřízení všech procedur nasedáme na AirTrain a objíždíme letiště a už zde se dá při troše štěstí vidět pár zajímavých kousků – krásná A-380 Etihad, nebo množství letadel u terminálu American Airways a dalších společností včetně nákladních strojů. Při objíždění letiště vynikne také rozlehlost JFK.

USA-AIR 001

USA-AIR 011

USA-AIR 010  USA-AIR 002

  1. Objevujeme JFK

Třetí den našeho pobytu nás vítá jasné a slunečné počasí, takže rozhodnutí vyrazit k letišti je tak poměrně rychlé. Vyzbrojeni nejen fototechnikou, ale i radami z internetu a mapami od amerických spotterů se chystáme na několik nejvyhlášenějších míst pro fotografování. K dopravě volíme metro “A“ a objíždíme letiště od Jamaica Bay, ale pokračujeme téměř až na konečnou Far Rockaway Mott Avenue a míříme k Bayswater parku, sledovat provoz na dráze 4R/22L a 31. Po vystoupení z metra se ocitáme v úplně jiném světě, než je na Manhattanu a tak raději pokračujeme mezi vilkami a nacházíme Bayswater. Zjišťujeme ale, že provoz není vhodný k fotografování a stroje jsou příliš vzdálené, takže si jen prohlédneme park a vyrážíme na další bod “Inwood Park“. Zde se situace opakuje právě kvůli zmíněnému provozu, letadla jsou příliš daleko a navíc ukrytá za stromy. Nezbývá než pokračovat na “Rockaway Turnpike parking lots“, tady už se letadlům přistávajícím na 22L blížíme, ale nejsme spokojeni s prostředím a ruchem silnice, tak pokračujeme ještě dále po Rockaway Boulevard a na chvíli odbočíme do ulice Brookville Boulevard, kde pozorujeme stroje na finále k drahám 22L a 22R. Hned jedním z prvních úlovků je A-380 Asiana Airlines, následují B-787 Aéro Mexico, B-787 Latam, naše odpolední Lufthansa A-380 a samozřejmě spousta menších strojů American airlines, Delty, Jet Blue a dalších. Později se vrátíme na Rockaway Boulevard a fotografujeme stroje přímo u této komunikace. Zde je pouze nevýhodou, že blížící se letadla je vidět až na poslední chvíli kvůli lesnímu porostu. Po určité době se rozhodujeme pokračovat dále směrem k terminálům letiště, míjíme 22L (a čelní pohledy strojů na finále) a jsme fascinováni, jak jsou stroje již nízko nad našimi hlavami. Slunce se mezitím pomalu přesunulo po obloze a tak je lepší změnit pozici. Kotvy spouštíme za 22R, kde odpočíváme ve stínu stromů u logistického centra a vyfotografujeme ještě pár dalších zajímavých strojů. Horké počasí a docházející tekutiny nás ale v brzkých odpoledních hodinách vyhánějí směrem do hotelu, tak nacházíme stanici autobusu a vracíme se spokojení, protože kromě úlovků máme již poměrně slušně zmapované, kam vyrazíme příště.

USA-AIR 069

USA-AIR 067

USA-AIR 066

USA-AIR 025

USA-AIR 029

USA-AIR 031

  1. Vracíme se k Rockaway

Po jednodenní pauze vyrážíme opět na místo činu, ale tentokrát už “na jistotu“. Jedeme metrem “F“ do Queens, kde přesedáme na autobus Q3 a necháme se dovézt k letišti. Tentokrát pokračujeme po Rockaway Boulevard k obrovskému parkovišti školních autobusů, kde je sice vymezená plocha se zákazem vstupu, ale obcházíme jí, a dostáváme se poměrně blízko k dráze 31R. Trochu nás limituje oplocení letiště a bohužel také tetelení vzduchu, ale stojíme na úrovni, kde stroje dosedají. Bohužel, ale oplocení není “spotter-friendly“ a rovněž z projíždějících vozů nás lidé významně sledují, anebo dokonce cosi pokřikují. K tomu všemu se kazí počasí a začíná krápat, takže balíme a odcházíme.

  1. Žně

Příště vyrážíme už jako zkušení na velmi dobře známé místo u Rockaway Boulevard, provoz je opět na dráze 31L a 31R. Počasí je slunečné a je velmi horko, tak využíváme možnosti skrýt se pod stromy u silnice. Toho dne vidíme opět malé i větší stroje Delty, Jet Blue, Americanu ale také zahraniční hosty – Aéro Mexico B737, B787, dva stroje B787 Latam, A330 Turkish ve fotbalovém dresu, speciální barvy na B777 Air China, A330 Aerolíneas Argentinas, B777 Japan Airlines, B747 British Airways, nebo krásný A340 společnosti Virgin Atlantic. Jako zpestření pozorujeme cvičení požárního sboru (Police fire rescue) – hašení zapáleného trenažéru, který se nachází nedaleko runwaye 31R a tak na ní dosedají stroje v efektních kulisách kouře.

USA-AIR 042

USA-AIR 040

USA-AIR 057

USA-AIR 016

  1. Cesta zpátky

Tentokrát se nám už na letiště nejede tak zvesela, protože nás čeká cesta zpátky a pobyt až příliš rychle uběhl. Murphyho zákon pracuje dokonale, takže nejezdí nejvýhodnější linka metra, náhradní doprava je komplikovaná a zaměstnanci dopravního podniku MTA jsou totálně zmatení a posílají nás nesmyslnými spoji. Výsledkem toho je, že málem nestíháme odlet do Frankfurtu. Na letišti tak máme jen asi 20 minut v odletové hale, nicméně i tak se daří ulovit pár fotografií – čelní pohled na ázerbajdžánskou B787, B747 Air China, naší A380 Lufthansy. Odlétáme načas v jasném počasí, které se ale později opět trochu kazí. Během nočního letu proti času se úplně nesetmí, zato si s námi hrají turbulence nad Atlantikem. Podávané jídlo – večeře a snídaně jsou opět velice dobré, ale už se těšíme na zem, jsme velice unavení. Tradičně přistáváme v extrémně špatném počasí, při silném větru a dešti, ale posádka vede stroj na přistání s absolutní jistotou. Nyní už jen přežít tři a půl hodiny na navazující spoj a pak hurá do Prahy.

USA-AIR 013

USA-AIR 052

  1. Závěr

Navzdory informacím na internetu jsme ani jednou neměli nejmenší problém s policií nebo ostrahou, i když kolem projížděla, nikdy nás nikdo nekontroloval. Spíše jsme byli atrakcí pro projíždějící řidiče, skutečně to vypadalo, že pěší pohyb po chodníku je zde poněkud neobvyklý. I když jsme byli solidně vybaveni informacemi a mapami, našli jsme si sami místa pro fotografování, lépe dostupná a blíže přistávajícím letadlům. Sice to znamenalo používat metro, autobus a vydatně také vlastní nohy, ale to nám vůbec nevadilo. Stejně jako všude, člověk musí pochopit fungování letiště, jeho provoz, směry příletů a odletů, a hledat vhodná místa pro snímky. Kolem JFK by se dalo strávit mnoho dnů spottingem, ale člověk se musí také věnovat New Yorku a jeho atrakcím.

Suma sumárum – jedná se o atraktivní letiště s velmi zajímavými letadly, většinou silným provozem a bezproblémovými možnostmi spottingu. Jako nevýhodu vnímám časovou náročnost při cestě z Manhattanu, v praxi cesta trvala veřejnou dopravou téměř dvě hodiny. To ale vůbec nic nemění na krásných zážitcích a fotografiích, které jsme si odtamtud dovezli. Určitě stojí za to obětovat čas a na JFK se podívat.

JFK2

Pro KLF text a foto: Aviatic – David Hloušek, ©2016

 

PRG – FRA: LH1403, Airbus A321-200, reg. D-AISP, doba letu 0:45

FRA – JFK: LH400, Airbus A380-841, reg. D-AIMF, doba letu 7:20

JFK – FRA: LH401 A380-841, reg. D-AIMG, doba letu 6:30

FRA – PRG: LH1392, Airbus A321-200, reg. neznámá, doba letu 0:40

 

 

 

Červenec 13th 2016 Nezařazené

Comments are closed.