23. Czech International Air Fest, 4. 9. 2016 letiště Hradec Králové

Add comments

of3a0834-kNa loňském CIAFu byl největším lákadlem válečný Me-262 Schwalbe. Letos již byl s dostatečným předstihem potvrzen návrat ukrajinského přepadového bombardéru Su-27 Flanker, který tu byl naposledy v roce 2013. Populární „Súčka“ dokonce přilétly dvě, aby jeden stroj byl k vidění na statické ukázce.

of3a1400-k
Sobotní program byl trochu upraven v důsledku příletů několika strojů z rakouské přehlídky Airpower v Zeltwegu. Nedělní program již probíhal bez úprav a začátek hradecké airshow úderem jedenácté hodiny obstaraly letouny AČR Casa C-295, dva L-159 Alca a dva Jas-39 Gripen. Po zahajovacím průletu AČR pokračuje ukázkou pilotáže Mi-24 Hind, která vždy patří k vysoce ceněnému vystoupení na leteckých dnech. Po Mi-24 dvojice českých strojů L-159 Alca předvádí útoky na pozemní cíle, které jsou doprovázeny působivými pyrotechnickými efekty. Po „alčenách“ následuje seskok parašutistů z MI-171. Po armádním bloku je divákům předveden krátký lehký vrtulník Hughes MD-500E vyrobený pro vojenské ale i pro rodinné použití. Mezitím na oblohu stoupá čtveřice Blaníků L-23 známá pod názvem „Očovští bačovia“ ve vleku za Z-37 Čmelákem. Skupina Blaníků předvádí svůj tichý koncert s barevnými efekty vysoko v oblacích doprovázený jen svistem jejich křídel. Po slovenských větroních tu máme meziválečný hornoplošník Praga E-114 Air Baby.

of3a0783-k

of3a0780-k

Casa C-295, 2x L-159 Alca a 2x Jas-39 Gripen,

of3a0755-p

F-16s, Belgian Air Forc, reg.: FA-104

F-16s, Belgian Air Forc, reg.: FA-104

of3a0981-k

of3a0977-k
„Bejbinu“brzo přehlušuje hluk šesti motorů L-39C Albatros v podání lotyšské skupiny Baltic Bees. „Včelky“ předvedou svoji pěknou standardní display, i když poněkud vysoko východně od letiště pro okolní vesnice jako je Rusek a Pouchov, ale bezpečnost si to prostě žádá. Letos početná reprezentace Ukrajiny má několik zástupců a první z nich Mi-8MSB se zvedá ze země skoro přímo ze stojánky. Další účastník je vrtulník polské armády SW-4 Puszczyk. A máme tady další skupinovou akrobacii, český tým Flying Bulls z nedaleké Jaroměře ovládne na 20 minut hradecké nebe. Vystupují na letounech Extreme Air XA-42 a jsou pokračovateli jejich předchůdců, kteří předváděli Zlíny Z-50LX. Na krátkou ukázku startuje legenda Aero L-29 Delfín, český stroj nedávných let. Po rychlých strojích má své sólo legendární dvouplošník Bücker 131, tentokrát jde o německý akrobatický stroj. Dvojice armádních vrtulníků letí opět na scénu. Teď je Mi-24 jako doprovodný ochránce pro Mi-171, kde jeho posádka předvádí záchranářskou akci na válečném území. Nedávná minulost je Zlín Z-50LS, československá chlouba sedmdesátých let minulého století, předvádí svoji display ukázku a sklízí zasloužený úspěch u diváků. Další akrobatická skupina je ze Švýcarska, P-3 Flyers, pět Pilatusů na zajímavé a časově náročné ukázce na hradeckém nebi.
Na startu stojí bok po boku legendy československé výroby, Aero L-29 Delfín společně s Aero L-39C Albatros ze skupiny Baltic Bees. Společný start, společný průlet a pak každý krátké sólo vystoupení.

of3a0967-k

of3a0986-k

of3a0939-k

of3a0931-k

of3a0922-k

of3a0818-k

of3a0808-k

of3a0801-k

of3a0825-k

of3a0845-k

of3a0852-k
Nastává zlatý vrchol dnešního dne – start hned do display ukázky Su -27 Flanker ukrajinských vojenských sil, pilot tohoto nádherného víceúčelového stroje předvádí jaký v sobě má ruský přepadový stíhací letoun potenciál. Startuje MiG-15 UTI společnosti Czech Flying Legends, ruský legendární stíhač, známý také z československých vojenských letišť nedávné doby. Vzápětí po take off se k němu připojuje Su-27 a s „ patnáctkou“ provádí společné průlety a po nich český stroj ruského původu létá svoji dynamickou ukázku sice trochu vysoko nad hlavami, ale bezpečnostní rizika a poměrně velké poloměry zatáček to vyžadují. Po historické „patnáctce“ jde nahoru Jas-39C Gripen českých vzdušných sil z nedaleké vojenské základny v Čáslavi. Dynamický stroj v českých rukou display pilota M. Špačka, to je atraktivní ukázka švédské stíhačky. Po Gripenu další český pilot M. Hyka s akrobatickým XA-41 předvádí co možné i nemožné tento lehký stroj umí.
Následuje další válečný stroj tentokrát z éry vietnamské války North American Rockwell OV-10 Bronco, zajímavý svižný stroj, který v dnešní době prožívá návrat na válečnou scénu a začíná se využívat v boji proti povstalcům nejen v Afghánistánu. Po turbovrtulovém Broncu startuje belgický Lockheed F-16 Falcon na svoji hlučnou, ale zajímavou display.

of3a1396-k

of3a1395-k

MIL2, Motor Sich, reg.: UR-EXR.

MIL2, Motor Sich, reg.: UR-EXR.

of3a0914-k

of3a0911-k

SW-4 Puszczyk

Hughes 369E, reg.: OK-HSO

Mil Mi-8MSB, Motor Sich, reg.: UR-MSF

Mil Mi-8MSB, Motor Sich, reg.: UR-MSF

Mil Mi-24 V Hind E (Mi-35) reg.:7355

Mil Mi-24 V Hind E (Mi-35) reg.: 7355

Dalším účastníkem války ve Vietnamu je štíhlý vrtulník AH-1T Cobra a jeho nezaměnitelný zvuk motoru s dvoulistým rotorem je unikátní. Po Cobře máme Robinsony, tedy dva vrtulníky R-44, kteří ukazují slalom mezi brankami, poměrné mladou disciplínu helikoptérových soutěží. A do třetice další host z Ukrajiny známý Mi-2 v maskovaném provedení. A další vojenský vrtulník Augusta A-109 belgického demoteamu předvádí svoje vystoupení, které je vlastně závěrečné pro dnešní leteckou přehlídku CIAF, která se konala již po třiadvacáté. A nezbývá nic jiného než poděkovat pořadatelům z Hradce Králové a přát jim pro další ročník CIAFu hodně štěstí.

 

Text a foto : Jiří „Havlis“ Havlíček (c) 2016

Říjen 9th 2016 Nezařazené

Comments are closed.