Spotterův průvodce kolem letiště ve Vídni

Add comments

Kudy a kam

Delší dobu odkládaný výlet do Vídně se podařilo uskutečnit na začátku dubna 2017, kdy teploty přesáhly 20°C a počasí nabídlo dokonale čisté a modré nebe. Startovali jsme v sobotu, velmi brzy ráno a cesta vedla přes Brno a Mikulov, kde jsme opustili území republiky a pokračovali dále po dálnici A5 směrem ke Schwechatu. Kolem desáté hodiny dopolední jsem zahájil finální přiblížení k letišti a záhy zastavil ve Schwadorfu u logistického areálu. Letadla startovala z dráhy 16/34 přímo nad našimi hlavami a my jsme se vydali na první z pozorovacích stanovišť (cca 48.0890942N, 16.5848417E). Zde se fotograf nachází nad úrovní dráhy a nebrání mu porost stromů tak, jako je to v jiných částech letiště. Startující letadla jsou v tomto bodu již nad úrovní oplocení, ale otvory v něm lze zachytit i rozjezdy a odpoutání. Když hovoříme o oplocení, tak v některých polích jsou vytvořené obrovské otvory, kterými lze bez potíží pořizovat snímky. Spotterů kolem vídeňského letiště ale není tolik, jako u nás. Přesto bývá u plotu někdy tlačenice.

Dalším místem, které jsem chtěl navštívit, bylo křížení drah 16/34 a 11/29. (přibližně 48.1064325N, 16.5749736E). Terén byl ale poněkud náročný a zdálo se mi, že je zde i vyšší plot, než v minulosti a fotografovat se nedalo, proto jsem se dal na ústup. Pokračoval jsem dál po zpevněné cestě směrem na západ a po chvíli se mi otevřela nádherná letištní scenérie, kdy jsem jako pozorovatel byl opět mírně nad úrovní runway 11/29 a mohl tak kopírovat její průběh prakticky po celé délce. Následně jsem si vytipoval místo, odkud se bude dát fotografovat, až bude dráha v provozu. Z této cesty se na několika místech dá odbočit a přiblížit se k oplocení. Zde ale žádné otvor nejsou, je potřeba zaujmout takovou pozici, aby plot svou výškou snímky nerušil.

Druhý den byl provoz pozměněn, přílety byly na dráhu 16/34, odlety pak převážně ve směru 29/11, některé ale rovněž z 16/34. Auto jsem zaparkoval ve Fischamendu a vystoupal na kopec k dráze 16/34 a dostal se přibližně na pozici 48.1194553N, 16.5828111E. Na křižovatce polních cest jsou zde betonové bloky, ze kterých se dá fotit, anebo je možné zahnout doleva a pokračovat podél plotu cca 500 metrů, kde jsou haldy a další převýšení nad oplocením. Pozor, některá místo jsou jen na vlastní riziko, protože jsou označená jako zákaz vstupu. Místními spottery ale byla hojně využívána a projíždějící hlídky policie byly tolerantní. Nechtěl jsem riskovat žádné problémy, proto jsem zakotvil na křižovatce a fotil parádní finále a fotky s pozadím věže. Světlo bylo perfektní a runway 16/34 je zde skutečně na dosah. Kolem poledne se ale světlo začíná otáčet a tak nastal čas pro změnu – návrat ke dráze 11/29, kde probíhaly starty. Na předem vytipovaném místě jsem pak měl možnost fotografovat odlepující se stroje. (cca 48.1160683N, 16.5464242E) I zde vznikla celá řada pěkných záběrů. U dráhy 16/34 je vybudována spotterská vyhlídka „Spotterhügel“ ) 48.1010394N, 16.5903964E), přístupná z Klein-Neusiedelu. Stačí u silnice v obci zaparkovat a vyjít na kopec k dráze.

Zajímavé stroje

Mnohé stroje, které ve Vídni uvidíte, létají i do Prahy. Některé ale zase zde máte možnost vidět nejblíže České Republice. Jako příklad uveďme B787 Qataru, B747 Cargolux, B747 Asiana Airlines Cargo, samozřejmě wide-body Austrian Airlines B767, B777, nebo třeba B777 Eva Air. K vidění je ale také A380 Emirates, B777 Korean, Airbusy China Airlines a další.

 

Zkušenosti a praktické tipy na závěr

Ve Vídni jsem byl už mnohokrát, tak snad mohu přidat i pár tipů. Okolí letiště je sice přístupné, ale je potřeba se připravit na několikakilometrové přesuny na pozorovací místa. Rozhodně se nevyplatí porušit zákaz vjezdu či parkování. Auto doporučuji zanechat ve Fischamendu, nebo Schwadorfu. Policie je kolem letiště hodně vidět a může se vám stát, že budete vyzváni ke kontrole dokladů. Mně se to stalo opakovaně, dokonce vedle mě přistál i policejní vrtulník a jeden z policistů mě legitimoval. Spotterů ve Vídni nepotkáte tolik, jako u nás, jsou většinou přátelští, někdy ale nesou nelibě, když jim “zaberete“ jejich místo. Ve Fischamendu a Schwadorfu jsou obchody, kde se lze občerstvit, počítejte ale s jinou otevírací dobou, než jsme zvyklí, a že v neděli je zavřeno. V případě potřeby lze ale navštívit Billu na letišni, nedaleko TWR, která má otevřeno každý den. Na internetových stránkách letiště bývají v příletech a odletech vidět i cargo letadla, což nebývá všude zvykem. Ubytovat se lze v několika hotelech v okolí za přijatelné ceny a v dostupné vzdálenosti, nicméně lze návštěvu pojmout jen jako jednodenní výlet.

Text a foto: Aviatic – David Hloušek

© 2017

 

Červen 4th 2017 Nezařazené

Comments are closed.